Inspiration by me

- Design / Interior / DoItYourself -
  • 17.12.2016
  • DIY - Konditorkake

    Det er overraskende enkelt å lage kaker som ser utrolig fancy og avanserte ut, og i dette innlegget tenkte jeg å dele et eksempel med dere. 
    Dersom ferdigkaker gjør livet enklere, kan man bruke det også, men jeg er veldig, veldig glad i Brooklyn Blackout-kake fra The Hummingbird Bakery og sverger til denne oppskriften. Jeg jukser derimot, fordi kremen rundt er sjokoladetoppingen til browniesen, og fyllet er bringebær i stedet for sjokolade. Oppskriftene til kaken og toppingen finner dere nederst i innlegget, og hvordan jeg har gått frem med pyntingen kommer her: 

    Det første du må gjøre, er å finne et tema. Jeg valgte et vintertema og guider deg gjennom hvordan du kan lage denne varianten. 
    Når tema er valgt, tenker du ut elementer som kan være fine og har alt klart til pyntingen. Mine valg falt på stjerner i forskjellige størrelser, Bueno, Makroner, små marshmallows, et melkehjerte, snefnugg, og hvite små kuler. Sjernene lagde jeg selv, og til det trenger du følgende: 

    Pensel 
    Fondant
    Matglitter 
    Stjerneformer
    Fondantruller (kjevle eller vinflaske funker fint) 

    SLIK GJØR DU: 
    Rull ut fondanten til du har den tykkelsen du ønsker. Press deretter ut stjerne etter ønsket mengde, og legg dem i fryseren. 
    Når du er ferdig med resten av kaken, tar du de ut av fryseren og pensler de med matglitter slik at de får en skimmereffekt. 
    Nå er de klare til å brukes. 

    Når du har alle elementene dine klarer, stapper du de rett og slett på kaken i den rekkefølgen du ønsker. 
    NB! Det kan være lurt å støtte opp de høye elementene med tannpirker. 

    SLIK GJORDE JEG: 

    - SJOKOLADEKAKE -

    du trenger: 
    100g romtemperert, usaltet smør
    260g sukker
    2 egg
    1/4 ts vaniljeekstrakt 
    45 g kakaopulver 
    3/4 ts bakepulver
    3/4 ts natron
    en klype salt
    170g hvetemel
    1,6 dl helmelk 

    Slik gjør du: 
    Ha smøret og sukkeret i en kjøkkenmaskin og kjør til en lett og luftig konsistens. Tilsett eggene ett og ett om gangen, og bland godt. Demp til lav hastighet før du tilsetter vaniljeekstrakt, kakaopulver, bakepulver, natron og salt og bland alt sammen godt. Tilsett deretter halvparten av melet, all melken og resten av melet. 
    Fordel kakedeigen i en høy rund kakeform med liten diameter, men husk å smøre formen først! 

    Stek kaken i ovnen på 170 grader i ca en time. 

    -  SJOKOLADEKREM - 

    200 g siktet melis
    75 g romtemperert usaltet smør
    30 g siktet kakaopulver 
    150 g kald kremost

    Slik gjør du:
    Bland melis, smør og kakaopulver i en kjøkkenmaskin på middels hastighet til alt er godt blandet. Tilsett deretter kremosten og øk hastigheten. Den er ferdig når den er luftig og lett uten klumper. 

    - FYLL -
    Bringebærsyltetøy 
    Friske bringebær 

    Dersom du lurer på noe er det bare å stille spørsmål i kommentarfeltet. God bakst! 

  • 08.12.2016
  • DIY - Sjokoladeboller

    DU TRENGER: 
    3 dl havregryn 
    1 dl sukker 
    1 ss kakao 
    1 ts vaniljesukker 
    100g romtemperert smør 
    1 ss kaffe 
    Kokos

    SLIK GJØR DU: 
    Bland det tørre, og tilsett deretter smør og kaffe. Bland sammen til alt er stor klump. Deretter triller du ut kuler og ruller dem i kokos. 

    Disse er perfekte som det lille ekstra til julegaven eller i en skål under diverse juleselskap eller julesamlinger. 
    Selv, har jeg pakket dem inn i små glitterbokser fra Søstrene Grene med fine sløyfer. 
    Utrolig søte gaver! 

  • 06.12.2016
  • Black and white table settings

    Da jeg var hjemme hos tante i helgen for å ta bilder, hadde hun dekket et bord for kveldens festligheter og jeg fikk knipse bilder for å dele inspirasjon med dere. 

    Bordet er dekket med en sort duk og hvit løper i bunn. Resten av pynten er assortere juletrær, to større lyslukter og masse t-lys. Dersom du ønsker å gjøre noe lignende hjemme, starter du med de høyeste ytterst på hver side, og bygger deretter innover med lavere elementer. I midten samler du assortere elementer i forskjellige høyder. Disse burde være en del lavere enn de to ytterste elementene, men plasserer allikevel den høyeste av dem i midten. 

  • 28.11.2016
  • DIY - Hot Chocolate in a jar

    Du trenger: 
    Minimashmallows 
    Rett i koppen kakao 
    Silkebånd 
    Krukke 

    Slik gjør du: 
    Ta noen skjeer med rett i koppen kakao i krukken og fyll resten med marshmallows. 
    Lukk lokket og pynt med en fin silkesløyfe. 
    Sett gjerne også på en lapp med instruksjoner om blandingsforholdet. 

    Jeg syntes disse er utrolig søte venninnegaver, vertinnegaver eller som det lille ekstra til julegaven. 
    Det tar i underkant av ti minutter å lage en, og er noe man kan slenge sammen på farten. 

    Eventuelt, kan de også brukes som bordpynt og som en del av desserten i juleselskap. 

  • 27.11.2016
  • DIY - julekalender

    Denne uken skulle det egentlig vært publisert en del innlegg om walk in closet, men tiden har rett og slett ikke strukket til. Med altfor mye jobb, håndball og andre morsomheter på engang har jeg rett og slett ikke rukket å skrive noen innlegg, men sånn er det av og til. 

    Jeg tenkte allikevel jeg skulle dele julekalenderen med dere, i tilfelle noen ikke er ferdig og ønsker noen tips til hvordan man enkelt og greit kan lage en utrolig fin julekalender og i tillegg slippe å pakke inn alle 24 gavene. Det er rett og slett så enkelt som at man kjøper inn 24 poser som passer inn med annen julepynt, og henger opp på et valgfritt sted med 24 brede sliketråder i en farge som passer. For vår del, ble det utrolig søte glitterposer fra Søstrene Grene! Mørke grå til han, og sølv/hvit til meg. Hans fikk svarte sløyfer og mine fikk hvite. Alle posene ble hengt opp på en pyntestige i gangen, og vips er julestemningen i gangen komplett. Både samboeren og jeg er veldig fornøyd med at han ikke trenger å pakke inn kalendergavene i år. Han fordi han slipper, og jeg fordi han ikke er like opptatt av gaveinnpakking som meg, til tross for at han er utrolig dyktig på innhold! Det skal han ha. 

  • 19.11.2016
  • DIY - Tøfler

    DU TRENGER: 
    3-4 Garnnøster i 100% ull 
    Rundpinne nummer 6 
    Silketråd 
    Garn-nål
    Salo 
    Vaskemaskin

    SLIK GJØR DU: 
    Legg opp 54 masker på rundtpinnen, og strikk frem og tilbake til det er 30 riller (tilsvarer 60 ganger frem og tilbake).
    Når du har 30 riller, feller du 20 masker fra enden og inn mot midten, strikker de resterende maskene, og feller 20 masker fra enden inn til midten igjen. 
    Da skal du sitte igjen med 14 masker. Disse strikker du rett frem og tilbake, til du har 20 riller (tilsvarer 40 ganger frem og tilbake). 

    Se nå for deg, at den store delen er stykke 1 og den lille `halen` du nettopp strikket er stykke 2. Stykke 2 er den delen av tøflen som er under foten. 
    Du skal nå strikke stykke 2 fast til stykke 1, ved å strikke 15 masker oppover den ene siden på stykke 1. Deretter strikker du vanlig tilbake, før du gjentar prosessen på andre siden slik at hele stykke 2 nå sitter fast i stykke 1 på topp og bunn. Se filmen for illustrasjon! 

    Du skal altså ta opp en maske mellom hver rille til du har 15 masker, og dette skal du gjøre på begge sider. 
    Når du total har 44 masker, strikker du frem og tilbake til du har 15 riller. 

    Nå begynner du med fellingen og det foregår slik per omgang: 
    Strikk 5 masker rett, 2 x to masker sammen, 5 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 4 masker rett, 2 x to masker sammen, 4 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 3 masker rett, 2 x to masker sammen, 3 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 2 masker rett, 2 x to masker sammen, 2 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 1 maske rett, 2 x to masker sammen, 1 maske rett, 2 x to masker sammen

    Hvis du har noen igjen å felle strikker du de resterende maskene sammen to og to frem til du kan avslutte. 
    Når tøflene er ferdig strikket, syr du sammen hullene under foten, og på oversiden av foten pluss litt oppover risten. 
    Fest alle tråder. 

    Toving: 
    Nå er det på tide å tove tøflene. Dette gjør du ved å legge dem i vaskemaskinen med litt salo på 60 grader. 
    Når de er ferdig, kan du gjerne tove dem en gang til dersom de er for store eller de ikke ble ordentlig tovet første gang. 

    Deretter tar du dem ut og legger dem til tørk. 

    Når de er tørre, knyter to sløyfebånd rundt begge tøflene, og vipps så har du supersøte gaver eller varme og godt tøfler til kalde vinterdager. 

    Dersom du har noen spørsmål er det bare å stille dem i kommentarfeltet, så skal jeg hjelpe til så godt det lar seg gjøre. 

  • 03.11.2016
  • DIY - Sitteunderlag

    Du trenger: 
    - Rundpinne nummer 7
    - ca. 125 g garn u 100% ull 
    - Vaskemaskin/bøtte varmt vann 
    - Synål til garn
    - Salo

    Slik gjør du: 
    Legg opp 80 masker på rundpinne nummer 7. Strikk rettstrikk i 50-60 riller, alt ettersom hvor bredt du ønsker sitteunderlaget. 
    Når det er ferdig, fester du trådene ved å sy dem inn i strikketøyet. Deretter, legger du strikktøyet inn i vaskemaskinen, heller litt salo over og setter deretter maskinen på 60 grader. Dersom sitteunderlaget ikke er nok tovet i første omgang, kjører du det en gang til. 

    #DIY #Doityourself #hjemmelaget #sitteunderlag 

    Sitteunderlaget er av 100% ull og passer derfor perfekt til årets skisesong eller runddans på isen. 
    Ta med kakao på termosen og kvikklunsj i lomma! Nyt utetiden og hold varmen i stompen samtidig. 

    God fornøyelse! 

  • 27.10.2016
  • DIY - Hot chocolate on a stick

    #diy #oppskrift #gavetips #inspirasjon 

     Du trenger: 
    Melkesjokolade 
    Marshmallows
    Pinner/sugerør
    Cellofan 
    Sløyfebånd 
    Silikonform 

    Slik gjør du: 
    Smelt sjokoladen, og fordel den ut i formen du ønsker. Når du har fordelt sjokoladen, lar du formen stå ute på benken til den begynner å bli relativt stiv. Pass på at sjokoladen ikke stivner for mye, og at den er myk nok til å kunne stikke pinnen/sugerøret nedi. Når pinnen/sugerøret er plassert i senteret av sjokoladebiten og står av seg selv, kan du sette formen med pinnene/sugerørene inn i kjøleskapet. La de stå noen timer slik at de stivner helt til. 

    Når de er ferdig, kan du trykke ut sjokoladebitene, og tilsette en marshmallows.
    Pinnen tilsettes varm melk, og forvandles til varm sjokolade innen kort tid. 

    Når de er ferdig, kan du pakke inn en og en stang i cellofanposer. Knyt gjerne en lapp til posen med en fin tynn silkesløfe. Vips, så har du supersøte hjemmelagde venninnegaver som passer perfekt til den kalde årstiden.

    Kanskje kan det være et tillegg til en julegave, eller vertinnegave til de mange julebordene som venter like rundt hjørnet. 

  • 26.10.2016
  • DIY - oppgradert potteplante

    #interiør #diy #stue #detaljer #inspirasjon #doityourself #planter 

    Du trenger: 
    Små planter 
    Praylakk 
    Glasskrukker 

    Dette er egentlig en DIY jeg har vist dere før, men jeg tenker allikevel det kan være til inspirasjon å se en annen løsning med samme prinsipp. Sist gang, var det spraylakkede terrakottapotter som ble vist frem, men det er ingenting i veien for å bruke samme metode på plastpottene som følger med planter man kjøper.

    Jeg ønsket å ?stille ut? et par småplanter jeg kjøpe på IKEA forrige uke. Disse kommer i utgangspunktet i en brun plastpotte, noe som ikke passer inn i heimen her.  Jeg tok derfor ut plantene av pottene, spraylakken dem hvite og satt plantene tilbake igjen i potten. Deretter plasserer du plantene og potten i en glassvase, og vips har du et helt annet uttrykk. 

  • 13.10.2016
  • DIY - Makramearmebånd

    Det er utrolig mange fine måter man kan kombinere makrameflett når man skal lage armebånd. Å flette hele armebåndet, eller flette inn elementer med pærler eller lignende gjør at man kan skape veldig mange og fine uttrykk, og dette er noe jeg syntes er veldig gøy. Det er så hyggelig å kunne gi bort noe man har laget selv, og jeg legger ofte ved hjemmelagde armbånd i gaver til venninner og kjente. Ett armebånd tar ca en halvtime å lage. 

    -

    Du trenger: 
    Tråd som smelter når du brenner den
    Smykkelås (dersom du ikke fletter låsen) 
    Pærler 

    -

    Slik gjør du: 

    1. Jeg pleier å lage armebånd med to tråder. En lang (illustrert som oransje og brun på bilder), og en kort (grå). 
    Jeg begynner med å legge den lange tråden i en omvendt U-form, og deretter den korte tråden i midten av U-en. Pass på at den korte tråden (grå), går et lite stykke utenfor svingen i U-en. Denne biten av tråden skal du bruke senere til å lage eller feste låsen. 

    2. Den brune tråden legges over både grå og oransje tråd. 

    3. Den oransje tråden tres gjennom midten (der grå og brun tråd lager et kryss), og skal gå under både den grå og den brune tråden. 

    4. Deretter avsluttes løkken ved at den oransje tråden kommer inn i den 'brune løkka', og går ut igjen over den brune tråden. 

    5.  Gjenta prosessen, men begynn fra motsatt side! Altså, Oransje tråd legges over grå og brun tråd, den brune tråden tres gjennom midten under både grå og oransje tråd, og avsluttes ved å trekkes inn i den 'oransje løkka' og ut igjen over den oransje tråden. 

    6. Når man har flettet ønsket lengde, klipper man den oransje og brune tråden så det er ca 1-2mm fra fletten, og brenner deretter disse kantene slik at de smelter inn til flettingen. NB! pass på slik at du ikke brenne for mye å smelter fletten! NB2! La det være et lite stykke av den grå tråden igjen også på denne enden, da det også her skal lages eller festes en lås. 

    7. De to grå delene som er igjen skal nå danne låsen. Denne kan man enten bare knyte slik den er, feste smykkelåser av forskjellige varianter på, eller flette en avslutning som gjør at man kan utvide og snurpe sammen armebåndet når det skal tas av og på. 

    Dersom du lurer på noe er det bare å stille spørmål i kommentarfeltet, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan. 
    Og hvis du ønsker å vite når jeg legger ut flere DIY innlegg, kan du like FB sidenen HER og få oppdateringer. 

    Lykke til! 

  • 06.10.2016
  • DIY - Terrakottapotter får nytt liv

    Jeg må ærlig innrømme at terrakottapotter er noe jeg syntes er særdeles lite pent. De passer naturlignok inn hos noen, og er som alt annet sikkert kult i sitt rette element. Det er derimot ikke hjemme hos oss, og her ville de sett ekstremt malplassert ut. Kaktuser er derimot noe som er veldig velkomment, og da vi gikk til innkjøp av to store kaktuser for en tid tilbake, kom de i terrakottapotter. Ettersom plantene var dyre nok i seg selv, var det ikke rom for å kjøpe nye potter umiddelbart. Løsningen ble derfor denne ukens DIY prosjekt. 

    Det hele er veldig, veldig enkelt, og alt du trenger er spraylakk og grunning. NB! ikke dropp grunningen. Det tar kun noen minutter ekstra, og gjør at overlaget sitter mye bedre og blir langt penere. Hvis du sprayer rett på, kan det også hende at sprayen ikke fester seg, spesielt hvis du skal spraye på andre materialer. 

    Den ene potten sprayet jeg grå ettersom den skulle stå i stuen og fargen passet best inn her. Den kunne forståvidt vært lik den på soverommet, men jeg ville ha to forskjellige. Potten på soverommet ble både sort og gull. Denne sprayet jeg først helt sort. Deretter, sprayet jeg gull med en lenger avstand fra potten. For å fremheve noen punkter, sprayet jeg litt nærmere på enkelte steder. 

    Jeg syntes de ble veldig kule, og har konkludert med at jeg ikke trenger nye potter allikvel. 

  • 20.09.2016
  • Oppskrift - Juice

    Da vi kjøpte leilighet i våres, fikk vi blant annet en juicemaskin i innflytningsgave av svigers. I utgangspunktet ønsket vi oss en fin liten elektrisk sitruspresse etter den forrige tok kvelden, men da de troppet opp på døren med en gigantisk juicemaskin fikk jeg virkelig øynene opp for å lage hjemmelaget juice. I utgangspunktet syntes jeg alle juiceoppskrifter høres veldig skumle ut. Men etter å ha testet et par, har jeg skjønt at det er så utrolig mye godt man kan lage. Og derfor ønsker jeg nå å dele min absolutte favoritt om dagen.

    Prosessen er enkel, du skreller alle ingrediensene, foruten eplene. Disse kan du ha skallet på, men du må ta vekk frøene og kvisten. Kutt opp frukten og legg alle bitene i maskinen og la den gjøre jobben for deg. Og vips, har du hjemmelaget god juice, uten noen form for tilsetningsstoffer og annet tull.  

    TIPS: Ha alle ingrediensene i kjøleskapet! Da blir juicen kald med engang. Det er ikke til å stikke under en stol at den smaker aller best kald.

    God juicing! 

  • 16.09.2016
  • DIY: Fjærpinner

    DU TRENGER:
    Saks
    Fjær
    Grener
    Sort ståltråd
    Hansker 
    Limpistol (kan lage uten) 

    For å få tak i pinner, gikk jeg rett og slett ut i skogholtet rett utenfor å plukket meg noen kvister. Det finnes gode alternativer på de fleste blomsterbutikker. Eventuelt går det an å bruke falske grener fra f.eks. IKEA eller andre interiørbutikker. Personlig er jeg veldig glad i det ekte, og ble veldig fornøyd med resultatet av de jeg fant ute i naturen. 

    SLIK GÅR DU FERM: 
    Dersom du plukker grener selv, kan det være lurt å klippe av bladene som sitter på grenene. Du kan selvfølgelig la de være på, men da burde du også ha vann i vasen dersom bladene ikke skal visne. 

    Deretter fester du fjærene der du måtte ønske, ved å surre ståltråd rundt fjæren og kvisten som dette: 

    Fjærene sitter i utgangspunktet godt nok allerede. Dersom du allikevel vil forsikre deg om at de ikke faller av eller endrer posisjon dersom noen dulter borti kreasjonen, kan du i tillegg bruke en limpistol for å feste de enda bedre. Jeg kjøpte min på Søstrene Grene for ca 150,- inkludert lim. 

    Når du har festet ønsket mengde med fjær, stiller du grenene i ønsket vase. Jeg ville ha en stor glassvase til gulvet, men det er absolutt mulig å lage mindre varianter som passer på bordet eller en kommode. 

    Lykke til med prosjektet! 

  • 04.09.2016
  • Det er ikke så mye som skal til!

    Mine fingre har lenge klødd etter å få gi familiehytten en real make over. Denne helgen fikk jeg endelig anledning til å boltre meg på det ene soverommet!
    Og vet du hva? Det er ikke så mye som skal til! Totalt har dette prosjektet kostet meg ca syv timer og i underkant av fire tusen kroner. Nå skal det vel og merke nevnes at reinsdyrskinnet, fugleburdet og telyseholderne med stjerner på, ikke er inkludert i regnestykket. Dette fikk nytt liv på hytta, etter å ha levd i boden over en lengre periode. 

    For å være helt ærlig, mener jeg at magien ligger i detaljene. Men nå er det også slik at jeg er godt over gjennomsnittet interessert og ikke minst ekstremt utålmodig og vil ha alt på plass med engang! Dersom budsjettet er noe strammere, du ikke er like opptatt av detaljene som meg eller rett og slett ønsker å ta litt og litt av gangen, kommer man allikevel ekstremt langt med disse tre stegene.     

    Veldig mye i dette rommet ble gjort med engang møblene fikk et strøk med mørk beis. Kontrasten mellom møblene og resten av rommet løftet intrykket på rommet ekstremt. Når lampene og sengetøyet ble likt på alle sengene, fikk rommet en langt ryddigere og ekslusiv finish sammenlignet med de tre forskjellige
    60-talls lampene og barnesengetøyet som lå på fra før. 

    Om meg

    inspirationbyme

    Inspiration by me er for deg som ønsker inspirasjon innenfor interiør, eller er på jakt etter et nytt DIY prosjekt. Her legges det ikke ut kompliserte stirkkeoppskrifter som er umulig å forstå, heller ikke uoppnåelig dyre interiørtips for hjemmet. Dette er bloggen for oss dødelige, som av og til kan drømme oss bort til det uoppnåelige, men stort sett holder oss innenfor budsjett. Bloggen passer også godt for deg som liker å strikke men ikke kan lese oppskrifter. Det kan nemlig ikke jeg heller, så jeg har vært hos mormor og fått dem oversatt til norsk.

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no