Inspiration by me

- Design / Interior / DoItYourself -
  • 17.12.2016
  • DIY - Konditorkake

    Det er overraskende enkelt lage kaker som ser utrolig fancy og avanserte ut, og i dette innlegget tenkte jeg dele et eksempel med dere. 
    Dersom ferdigkaker gjr livet enklere, kan man bruke det ogs, men jeg er veldig, veldig glad i Brooklyn Blackout-kake fra The Hummingbird Bakery og sverger til denne oppskriften. Jeg jukser derimot, fordi kremen rundt er sjokoladetoppingen til browniesen, og fyllet er bringebr i stedet for sjokolade. Oppskriftene til kaken og toppingen finner dere nederst i innlegget, og hvordan jeg har gtt frem med pyntingen kommer her: 

    Det frste du m gjre, er finne et tema. Jeg valgte et vintertema og guider deg gjennom hvordan du kan lage denne varianten. 
    Nr tema er valgt, tenker du ut elementer som kan vre fine og har alt klart til pyntingen. Mine valg falt p stjerner i forskjellige strrelser, Bueno, Makroner, sm marshmallows, et melkehjerte, snefnugg, og hvite sm kuler. Sjernene lagde jeg selv, og til det trenger du flgende: 

    Pensel 
    Fondant
    Matglitter 
    Stjerneformer
    Fondantruller (kjevle eller vinflaske funker fint) 

    SLIK GJR DU: 
    Rull ut fondanten til du har den tykkelsen du nsker. Press deretter ut stjerne etter nsket mengde, og legg dem i fryseren. 
    Nr du er ferdig med resten av kaken, tar du de ut av fryseren og pensler de med matglitter slik at de fr en skimmereffekt. 
    N er de klare til brukes. 

    Nr du har alle elementene dine klarer, stapper du de rett og slett p kaken i den rekkeflgen du nsker. 
    NB! Det kan vre lurt sttte opp de hye elementene med tannpirker. 

    SLIK GJORDE JEG: 

    - SJOKOLADEKAKE -

    du trenger: 
    100g romtemperert, usaltet smr
    260g sukker
    2 egg
    1/4 ts vaniljeekstrakt 
    45 g kakaopulver 
    3/4 ts bakepulver
    3/4 ts natron
    en klype salt
    170g hvetemel
    1,6 dl helmelk 

    Slik gjr du: 
    Ha smret og sukkeret i en kjkkenmaskin og kjr til en lett og luftig konsistens. Tilsett eggene ett og ett om gangen, og bland godt. Demp til lav hastighet fr du tilsetter vaniljeekstrakt, kakaopulver, bakepulver, natron og salt og bland alt sammen godt. Tilsett deretter halvparten av melet, all melken og resten av melet. 
    Fordel kakedeigen i en hy rund kakeform med liten diameter, men husk smre formen frst! 

    Stek kaken i ovnen p 170 grader i ca en time. 

    -  SJOKOLADEKREM - 

    200 g siktet melis
    75 g romtemperert usaltet smr
    30 g siktet kakaopulver 
    150 g kald kremost

    Slik gjr du:
    Bland melis, smr og kakaopulver i en kjkkenmaskin p middels hastighet til alt er godt blandet. Tilsett deretter kremosten og k hastigheten. Den er ferdig nr den er luftig og lett uten klumper. 

    - FYLL -
    Bringebrsyltety 
    Friske bringebr 

    Dersom du lurer p noe er det bare stille sprsml i kommentarfeltet. God bakst! 

  • 08.12.2016
  • DIY - Sjokoladeboller

    DU TRENGER: 
    3 dl havregryn 
    1 dl sukker 
    1 ss kakao 
    1 ts vaniljesukker 
    100g romtemperert smr 
    1 ss kaffe 
    Kokos

    SLIK GJR DU: 
    Bland det trre, og tilsett deretter smr og kaffe. Bland sammen til alt er stor klump. Deretter triller du ut kuler og ruller dem i kokos. 

    Disse er perfekte som det lille ekstra til julegaven eller i en skl under diverse juleselskap eller julesamlinger. 
    Selv, har jeg pakket dem inn i sm glitterbokser fra Sstrene Grene med fine slyfer. 
    Utrolig ste gaver! 

  • 06.12.2016
  • Black and white table settings

    Da jeg var hjemme hos tante i helgen for ta bilder, hadde hun dekket et bord for kveldens festligheter og jeg fikk knipse bilder for dele inspirasjon med dere. 

    Bordet er dekket med en sort duk og hvit lper i bunn. Resten av pynten er assortere juletrr, to strre lyslukter og masse t-lys. Dersom du nsker gjre noe lignende hjemme, starter du med de hyeste ytterst p hver side, og bygger deretter innover med lavere elementer. I midten samler du assortere elementer i forskjellige hyder. Disse burde vre en del lavere enn de to ytterste elementene, men plasserer allikevel den hyeste av dem i midten. 

  • 28.11.2016
  • DIY - Hot Chocolate in a jar

    Du trenger: 
    Minimashmallows 
    Rett i koppen kakao 
    Silkebnd 
    Krukke 

    Slik gjr du: 
    Ta noen skjeer med rett i koppen kakao i krukken og fyll resten med marshmallows. 
    Lukk lokket og pynt med en fin silkeslyfe. 
    Sett gjerne ogs p en lapp med instruksjoner om blandingsforholdet. 

    Jeg syntes disse er utrolig ste venninnegaver, vertinnegaver eller som det lille ekstra til julegaven. 
    Det tar i underkant av ti minutter lage en, og er noe man kan slenge sammen p farten. 

    Eventuelt, kan de ogs brukes som bordpynt og som en del av desserten i juleselskap. 

  • 27.11.2016
  • DIY - julekalender

    Denne uken skulle det egentlig vrt publisert en del innlegg om walk in closet, men tiden har rett og slett ikke strukket til. Med altfor mye jobb, hndball og andre morsomheter p engang har jeg rett og slett ikke rukket skrive noen innlegg, men snn er det av og til. 

    Jeg tenkte allikevel jeg skulle dele julekalenderen med dere, i tilfelle noen ikke er ferdig og nsker noen tips til hvordan man enkelt og greit kan lage en utrolig fin julekalender og i tillegg slippe pakke inn alle 24 gavene. Det er rett og slett s enkelt som at man kjper inn 24 poser som passer inn med annen julepynt, og henger opp p et valgfritt sted med 24 brede sliketrder i en farge som passer. For vr del, ble det utrolig ste glitterposer fra Sstrene Grene! Mrke gr til han, og slv/hvit til meg. Hans fikk svarte slyfer og mine fikk hvite. Alle posene ble hengt opp p en pyntestige i gangen, og vips er julestemningen i gangen komplett. Bde samboeren og jeg er veldig fornyd med at han ikke trenger pakke inn kalendergavene i r. Han fordi han slipper, og jeg fordi han ikke er like opptatt av gaveinnpakking som meg, til tross for at han er utrolig dyktig p innhold! Det skal han ha. 

  • 19.11.2016
  • DIY - Tfler

    DU TRENGER: 
    3-4 Garnnster i 100% ull 
    Rundpinne nummer 6 
    Silketrd 
    Garn-nl
    Salo 
    Vaskemaskin

    SLIK GJR DU: 
    Legg opp 54 masker p rundtpinnen, og strikk frem og tilbake til det er 30 riller (tilsvarer 60 ganger frem og tilbake).
    Nr du har 30 riller, feller du 20 masker fra enden og inn mot midten, strikker de resterende maskene, og feller 20 masker fra enden inn til midten igjen. 
    Da skal du sitte igjen med 14 masker. Disse strikker du rett frem og tilbake, til du har 20 riller (tilsvarer 40 ganger frem og tilbake). 

    Se n for deg, at den store delen er stykke 1 og den lille `halen` du nettopp strikket er stykke 2. Stykke 2 er den delen av tflen som er under foten. 
    Du skal n strikke stykke 2 fast til stykke 1, ved strikke 15 masker oppover den ene siden p stykke 1. Deretter strikker du vanlig tilbake, fr du gjentar prosessen p andre siden slik at hele stykke 2 n sitter fast i stykke 1 p topp og bunn. Se filmen for illustrasjon! 

    Du skal alts ta opp en maske mellom hver rille til du har 15 masker, og dette skal du gjre p begge sider. 
    Nr du total har 44 masker, strikker du frem og tilbake til du har 15 riller. 

    N begynner du med fellingen og det foregr slik per omgang: 
    Strikk 5 masker rett, 2 x to masker sammen, 5 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 4 masker rett, 2 x to masker sammen, 4 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 3 masker rett, 2 x to masker sammen, 3 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 2 masker rett, 2 x to masker sammen, 2 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 1 maske rett, 2 x to masker sammen, 1 maske rett, 2 x to masker sammen

    Hvis du har noen igjen felle strikker du de resterende maskene sammen to og to frem til du kan avslutte. 
    Nr tflene er ferdig strikket, syr du sammen hullene under foten, og p oversiden av foten pluss litt oppover risten. 
    Fest alle trder. 

    Toving: 
    N er det p tide tove tflene. Dette gjr du ved legge dem i vaskemaskinen med litt salo p 60 grader. 
    Nr de er ferdig, kan du gjerne tove dem en gang til dersom de er for store eller de ikke ble ordentlig tovet frste gang. 

    Deretter tar du dem ut og legger dem til trk. 

    Nr de er trre, knyter to slyfebnd rundt begge tflene, og vipps s har du superste gaver eller varme og godt tfler til kalde vinterdager. 

    Dersom du har noen sprsml er det bare stille dem i kommentarfeltet, s skal jeg hjelpe til s godt det lar seg gjre. 

  • 03.11.2016
  • DIY - Sitteunderlag

    Du trenger: 
    - Rundpinne nummer 7
    - ca. 125 g garn u 100% ull 
    - Vaskemaskin/btte varmt vann 
    - Synl til garn
    - Salo

    Slik gjr du: 
    Legg opp 80 masker p rundpinne nummer 7. Strikk rettstrikk i 50-60 riller, alt ettersom hvor bredt du nsker sitteunderlaget. 
    Nr det er ferdig, fester du trdene ved sy dem inn i strikketyet. Deretter, legger du strikktyet inn i vaskemaskinen, heller litt salo over og setter deretter maskinen p 60 grader. Dersom sitteunderlaget ikke er nok tovet i frste omgang, kjrer du det en gang til. 

    #DIY #Doityourself #hjemmelaget #sitteunderlag 

    Sitteunderlaget er av 100% ull og passer derfor perfekt til rets skisesong eller runddans p isen. 
    Ta med kakao p termosen og kvikklunsj i lomma! Nyt utetiden og hold varmen i stompen samtidig. 

    God fornyelse! 

  • 27.10.2016
  • DIY - Hot chocolate on a stick

    #diy #oppskrift #gavetips #inspirasjon 

     Du trenger: 
    Melkesjokolade 
    Marshmallows
    Pinner/sugerr
    Cellofan 
    Slyfebnd 
    Silikonform 

    Slik gjr du: 
    Smelt sjokoladen, og fordel den ut i formen du nsker. Nr du har fordelt sjokoladen, lar du formen st ute p benken til den begynner bli relativt stiv. Pass p at sjokoladen ikke stivner for mye, og at den er myk nok til kunne stikke pinnen/sugerret nedi. Nr pinnen/sugerret er plassert i senteret av sjokoladebiten og str av seg selv, kan du sette formen med pinnene/sugerrene inn i kjleskapet. La de st noen timer slik at de stivner helt til. 

    Nr de er ferdig, kan du trykke ut sjokoladebitene, og tilsette en marshmallows.
    Pinnen tilsettes varm melk, og forvandles til varm sjokolade innen kort tid. 

    Nr de er ferdig, kan du pakke inn en og en stang i cellofanposer. Knyt gjerne en lapp til posen med en fin tynn silkeslfe. Vips, s har du superste hjemmelagde venninnegaver som passer perfekt til den kalde rstiden.

    Kanskje kan det vre et tillegg til en julegave, eller vertinnegave til de mange julebordene som venter like rundt hjrnet. 

  • 26.10.2016
  • DIY - oppgradert potteplante

    #interir #diy #stue #detaljer #inspirasjon #doityourself #planter 

    Du trenger: 
    Sm planter 
    Praylakk 
    Glasskrukker 

    Dette er egentlig en DIY jeg har vist dere fr, men jeg tenker allikevel det kan vre til inspirasjon se en annen lsning med samme prinsipp. Sist gang, var det spraylakkede terrakottapotter som ble vist frem, men det er ingenting i veien for bruke samme metode p plastpottene som flger med planter man kjper.

    Jeg nsket ?stille ut? et par smplanter jeg kjpe p IKEA forrige uke. Disse kommer i utgangspunktet i en brun plastpotte, noe som ikke passer inn i heimen her.  Jeg tok derfor ut plantene av pottene, spraylakken dem hvite og satt plantene tilbake igjen i potten. Deretter plasserer du plantene og potten i en glassvase, og vips har du et helt annet uttrykk. 

  • 13.10.2016
  • DIY - Makramearmebnd

    Det er utrolig mange fine mter man kan kombinere makrameflett nr man skal lage armebnd. flette hele armebndet, eller flette inn elementer med prler eller lignende gjr at man kan skape veldig mange og fine uttrykk, og dette er noe jeg syntes er veldig gy. Det er s hyggelig kunne gi bort noe man har laget selv, og jeg legger ofte ved hjemmelagde armbnd i gaver til venninner og kjente. Ett armebnd tar ca en halvtime lage. 

    -

    Du trenger: 
    Trd som smelter nr du brenner den
    Smykkels (dersom du ikke fletter lsen) 
    Prler 

    -

    Slik gjr du: 

    1. Jeg pleier lage armebnd med to trder. En lang (illustrert som oransje og brun p bilder), og en kort (gr). 
    Jeg begynner med legge den lange trden i en omvendt U-form, og deretter den korte trden i midten av U-en. Pass p at den korte trden (gr), gr et lite stykke utenfor svingen i U-en. Denne biten av trden skal du bruke senere til lage eller feste lsen. 

    2. Den brune trden legges over bde gr og oransje trd. 

    3. Den oransje trden tres gjennom midten (der gr og brun trd lager et kryss), og skal g under bde den gr og den brune trden. 

    4. Deretter avsluttes lkken ved at den oransje trden kommer inn i den 'brune lkka', og gr ut igjen over den brune trden. 

    5.  Gjenta prosessen, men begynn fra motsatt side! Alts, Oransje trd legges over gr og brun trd, den brune trden tres gjennom midten under bde gr og oransje trd, og avsluttes ved trekkes inn i den 'oransje lkka' og ut igjen over den oransje trden. 

    6. Nr man har flettet nsket lengde, klipper man den oransje og brune trden s det er ca 1-2mm fra fletten, og brenner deretter disse kantene slik at de smelter inn til flettingen. NB! pass p slik at du ikke brenne for mye smelter fletten! NB2! La det vre et lite stykke av den gr trden igjen ogs p denne enden, da det ogs her skal lages eller festes en ls. 

    7. De to gr delene som er igjen skal n danne lsen. Denne kan man enten bare knyte slik den er, feste smykkelser av forskjellige varianter p, eller flette en avslutning som gjr at man kan utvide og snurpe sammen armebndet nr det skal tas av og p. 

    Dersom du lurer p noe er det bare stille sprml i kommentarfeltet, s skal jeg hjelpe deg s godt jeg kan. 
    Og hvis du nsker vite nr jeg legger ut flere DIY innlegg, kan du like FB sidenen HER og f oppdateringer. 

    Lykke til! 

  • 06.10.2016
  • DIY - Terrakottapotter fr nytt liv

    Jeg m rlig innrmme at terrakottapotter er noe jeg syntes er srdeles lite pent. De passer naturlignok inn hos noen, og er som alt annet sikkert kult i sitt rette element. Det er derimot ikke hjemme hos oss, og her ville de sett ekstremt malplassert ut. Kaktuser er derimot noe som er veldig velkomment, og da vi gikk til innkjp av to store kaktuser for en tid tilbake, kom de i terrakottapotter. Ettersom plantene var dyre nok i seg selv, var det ikke rom for kjpe nye potter umiddelbart. Lsningen ble derfor denne ukens DIY prosjekt. 

    Det hele er veldig, veldig enkelt, og alt du trenger er spraylakk og grunning. NB! ikke dropp grunningen. Det tar kun noen minutter ekstra, og gjr at overlaget sitter mye bedre og blir langt penere. Hvis du sprayer rett p, kan det ogs hende at sprayen ikke fester seg, spesielt hvis du skal spraye p andre materialer. 

    Den ene potten sprayet jeg gr ettersom den skulle st i stuen og fargen passet best inn her. Den kunne forstvidt vrt lik den p soverommet, men jeg ville ha to forskjellige. Potten p soverommet ble bde sort og gull. Denne sprayet jeg frst helt sort. Deretter, sprayet jeg gull med en lenger avstand fra potten. For fremheve noen punkter, sprayet jeg litt nrmere p enkelte steder. 

    Jeg syntes de ble veldig kule, og har konkludert med at jeg ikke trenger nye potter allikvel. 

  • 20.09.2016
  • Oppskrift - Juice

    Da vi kjpte leilighet i vres, fikk vi blant annet en juicemaskin i innflytningsgave av svigers. I utgangspunktet nsket vi oss en fin liten elektrisk sitruspresse etter den forrige tok kvelden, men da de troppet opp p dren med en gigantisk juicemaskin fikk jeg virkelig ynene opp for lage hjemmelaget juice. I utgangspunktet syntes jeg alle juiceoppskrifter hres veldig skumle ut. Men etter ha testet et par, har jeg skjnt at det er s utrolig mye godt man kan lage. Og derfor nsker jeg n dele min absolutte favoritt om dagen.

    Prosessen er enkel, du skreller alle ingrediensene, foruten eplene. Disse kan du ha skallet p, men du m ta vekk frene og kvisten. Kutt opp frukten og legg alle bitene i maskinen og la den gjre jobben for deg. Og vips, har du hjemmelaget god juice, uten noen form for tilsetningsstoffer og annet tull.  

    TIPS: Ha alle ingrediensene i kjleskapet! Da blir juicen kald med engang. Det er ikke til stikke under en stol at den smaker aller best kald.

    God juicing! 

  • 16.09.2016
  • DIY: Fjrpinner

    DU TRENGER:
    Saks
    Fjr
    Grener
    Sort stltrd
    Hansker 
    Limpistol (kan lage uten) 

    For f tak i pinner, gikk jeg rett og slett ut i skogholtet rett utenfor plukket meg noen kvister. Det finnes gode alternativer p de fleste blomsterbutikker. Eventuelt gr det an bruke falske grener fra f.eks. IKEA eller andre interirbutikker. Personlig er jeg veldig glad i det ekte, og ble veldig fornyd med resultatet av de jeg fant ute i naturen. 

    SLIK GR DU FERM: 
    Dersom du plukker grener selv, kan det vre lurt klippe av bladene som sitter p grenene. Du kan selvflgelig la de vre p, men da burde du ogs ha vann i vasen dersom bladene ikke skal visne. 

    Deretter fester du fjrene der du mtte nske, ved surre stltrd rundt fjren og kvisten som dette: 

    Fjrene sitter i utgangspunktet godt nok allerede. Dersom du allikevel vil forsikre deg om at de ikke faller av eller endrer posisjon dersom noen dulter borti kreasjonen, kan du i tillegg bruke en limpistol for feste de enda bedre. Jeg kjpte min p Sstrene Grene for ca 150,- inkludert lim. 

    Nr du har festet nsket mengde med fjr, stiller du grenene i nsket vase. Jeg ville ha en stor glassvase til gulvet, men det er absolutt mulig lage mindre varianter som passer p bordet eller en kommode. 

    Lykke til med prosjektet! 

  • 04.09.2016
  • Det er ikke s mye som skal til!

    Mine fingre har lenge kldd etter f gi familiehytten en real make over. Denne helgen fikk jeg endelig anledning til boltre meg p det ene soverommet!
    Og vet du hva? Det er ikke s mye som skal til! Totalt har dette prosjektet kostet meg ca syv timer og i underkant av fire tusen kroner. N skal det vel og merke nevnes at reinsdyrskinnet, fugleburdet og telyseholderne med stjerner p, ikke er inkludert i regnestykket. Dette fikk nytt liv p hytta, etter ha levd i boden over en lengre periode. 

    For vre helt rlig, mener jeg at magien ligger i detaljene. Men n er det ogs slik at jeg er godt over gjennomsnittet interessert og ikke minst ekstremt utlmodig og vil ha alt p plass med engang! Dersom budsjettet er noe strammere, du ikke er like opptatt av detaljene som meg eller rett og slett nsker ta litt og litt av gangen, kommer man allikevel ekstremt langt med disse tre stegene.     

    Veldig mye i dette rommet ble gjort med engang mblene fikk et strk med mrk beis. Kontrasten mellom mblene og resten av rommet lftet intrykket p rommet ekstremt. Nr lampene og sengetyet ble likt p alle sengene, fikk rommet en langt ryddigere og ekslusiv finish sammenlignet med de tre forskjellige
    60-talls lampene og barnesengetyet som l p fra fr. 

    Om meg

    inspirationbyme

    Inspiration by me er for deg som nsker inspirasjon innenfor interir, eller er p jakt etter et nytt DIY prosjekt. Her legges det ikke ut kompliserte stirkkeoppskrifter som er umulig forst, heller ikke uoppnelig dyre interirtips for hjemmet. Dette er bloggen for oss ddelige, som av og til kan drmme oss bort til det uoppnelige, men stort sett holder oss innenfor budsjett. Bloggen passer ogs godt for deg som liker strikke men ikke kan lese oppskrifter. Det kan nemlig ikke jeg heller, s jeg har vrt hos mormor og ftt dem oversatt til norsk.

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no