Inspiration by me

- Design / Interior / DoItYourself -
  • 19.11.2016
  • DIY - Tøfler

    DU TRENGER: 
    3-4 Garnnøster i 100% ull 
    Rundpinne nummer 6 
    Silketråd 
    Garn-nål
    Salo 
    Vaskemaskin

    SLIK GJØR DU: 
    Legg opp 54 masker på rundtpinnen, og strikk frem og tilbake til det er 30 riller (tilsvarer 60 ganger frem og tilbake).
    Når du har 30 riller, feller du 20 masker fra enden og inn mot midten, strikker de resterende maskene, og feller 20 masker fra enden inn til midten igjen. 
    Da skal du sitte igjen med 14 masker. Disse strikker du rett frem og tilbake, til du har 20 riller (tilsvarer 40 ganger frem og tilbake). 

    Se nå for deg, at den store delen er stykke 1 og den lille `halen` du nettopp strikket er stykke 2. Stykke 2 er den delen av tøflen som er under foten. 
    Du skal nå strikke stykke 2 fast til stykke 1, ved å strikke 15 masker oppover den ene siden på stykke 1. Deretter strikker du vanlig tilbake, før du gjentar prosessen på andre siden slik at hele stykke 2 nå sitter fast i stykke 1 på topp og bunn. Se filmen for illustrasjon! 

    Du skal altså ta opp en maske mellom hver rille til du har 15 masker, og dette skal du gjøre på begge sider. 
    Når du total har 44 masker, strikker du frem og tilbake til du har 15 riller. 

    Nå begynner du med fellingen og det foregår slik per omgang: 
    Strikk 5 masker rett, 2 x to masker sammen, 5 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 4 masker rett, 2 x to masker sammen, 4 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 3 masker rett, 2 x to masker sammen, 3 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 2 masker rett, 2 x to masker sammen, 2 masker rett, 2 x to masker sammen
    En omgang uten felling
    Strikk 1 maske rett, 2 x to masker sammen, 1 maske rett, 2 x to masker sammen

    Hvis du har noen igjen å felle strikker du de resterende maskene sammen to og to frem til du kan avslutte. 
    Når tøflene er ferdig strikket, syr du sammen hullene under foten, og på oversiden av foten pluss litt oppover risten. 
    Fest alle tråder. 

    Toving: 
    Nå er det på tide å tove tøflene. Dette gjør du ved å legge dem i vaskemaskinen med litt salo på 60 grader. 
    Når de er ferdig, kan du gjerne tove dem en gang til dersom de er for store eller de ikke ble ordentlig tovet første gang. 

    Deretter tar du dem ut og legger dem til tørk. 

    Når de er tørre, knyter to sløyfebånd rundt begge tøflene, og vipps så har du supersøte gaver eller varme og godt tøfler til kalde vinterdager. 

    Dersom du har noen spørsmål er det bare å stille dem i kommentarfeltet, så skal jeg hjelpe til så godt det lar seg gjøre. 

    6 Kommentarer skjul

    Victoria Larsen

    19.11.2016 kl. 16:20
    Så utrolig nydelige <3

    inspirationbyme

    20.11.2016 kl. 20:15
    Victoria Larsen: Tusen takk :)

    Frida Vardehaug Pettersen

    20.11.2016 kl. 13:20
    Så fine de tøflene ble! Det er fine julegaver :D

    inspirationbyme

    20.11.2016 kl. 20:15
    Frida Vardehaug Pettersen: Tusen takk :) Ja det er veldig fine julegaver :)

    Charlene N. Nedrum

    21.11.2016 kl. 10:22
    det ble kjempefint! og flott blogg du har! :D

    inspirationbyme

    29.11.2016 kl. 09:07
    Charlene N. Nedrum: Tusen takk :)

    Skriv en ny kommentar

    Om meg

    inspirationbyme

    Inspiration by me er for deg som ønsker inspirasjon innenfor interiør, eller er på jakt etter et nytt DIY prosjekt. Her legges det ikke ut kompliserte stirkkeoppskrifter som er umulig å forstå, heller ikke uoppnåelig dyre interiørtips for hjemmet. Dette er bloggen for oss dødelige, som av og til kan drømme oss bort til det uoppnåelige, men stort sett holder oss innenfor budsjett. Bloggen passer også godt for deg som liker å strikke men ikke kan lese oppskrifter. Det kan nemlig ikke jeg heller, så jeg har vært hos mormor og fått dem oversatt til norsk.

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no